Základní nástroje pro online marketing svépomocí

13. 4. 2023 | Jak na marketing

Jedno z mých guilty pleasures je objevování a zkoušení nejrůznějších nástrojů a aplikací jak marketingových, tak pro lepší evidenci práce a podnikání obecně. Rád si s nimi hraju, objevuju jejich možnosti, hledám způsoby využití a porovnávám je mezi sebou. A že je z čeho vybírat. Je tu velké množství ověřených nadčasových stálic a nekonečné hromady dalších menších, které se různě objevují a některé z nich po čase zaniknou jako slepé uličky vývoje. 

V tomto článku bych se rád zaměřil na to nadčasové nejužitečnější potřebné minimum nástrojů a aplikací pro online marketing v začátcích podnikání. Na nástroje, bez kterých byste se těžko obešli a je rovnou fajn se s nimi seznámit. A zvládnete si je v základu nastavit i sami. Vezmu to prakticky, od toho, co udělat jako první.

Začátek podnikání

Nástrojů je spousta, v začátcích jich stačí pár

Pokud byste se sami začali zajímat a pátrat po nástrojích na online marketing, asi by vám začal brzy zrak přecházet z toho množství. Nekonečné seznamy top nástrojů, jejich srovnávání, výhody a nevýhody, doporučení, recenze a hodnocení. Na jednu činnost máte na výběr z hromady velmi podobných nástrojů, mezi nimiž si zvládne vybrat skutečně až odborník. Tvůrci své nástroje vychvalují a snadno tak podlehnete dojmu, že se bez nich neobejdete a potřebujete je všechny. Navíc spousta z nich je placená formou měsíčních poplatků. A když pak začnete sčítat, jdete do kolen, protože by vás stály majlant. 

No a na tomhle místě bych chtěl říct, že v začátcích toho ale nutně moc nepotřebujete. A i když máte chuť se pustit do své propagace na internetu svépomocí, zvládnete to s nimi. A nezrujnuje vás to. Některé nástroje dávají smysl až v pokročilejší fázi online marketingu nebo jsou tvořené pro velké projekty nebo pro profesionály, kteří s nimi obslouží více klientů najednou.

Tak jdeme na to. Vezmu to podle způsobu použití. Neobsáhnu tady vše, ale vybral jsem ty nejzákladnější základy, které je potřeba udělat každopádně. O těch pokročilejších si povíme někdy příště. 

Abych to trošku zasadil do kontextu, představuji si například kadeřnici, která si chce otevřít svůj vlastní salon a začít podnikat. Nebo automechanika, který chce představit svůj vlastní autoservis. Spoustu věcí mohou udělat oba dva svépomocí. Tady jsou nástroje, které jim pomůžou v začátcích podnikání při vstupu na internet. Jejich souhrn pak najdete i v popisu tohoto dílu.

Základní medailonky

Za naprosto samozřejmé první kroky na internetu považuji pro podnikatele zřízení firemního medailonku na Seznamu a na Google. Pokud jste doteď nepotřebovali účet ani na jedno, teď se tomu nevyhnete. Jsou to dvě nejsilnější místa na internetu (mimo sociálních sítí), kde lidé hledají informace a měli by vás tam snadno najít. Pod Seznam spadá portál Firmy.cz, kde byste měli mít vytvořený minimálně základní bezplatný medailonek, kde stručně popíšete, čemu se věnujete, zařadíte se do kategorií a přidáte kontakty a otevírací dobu. Z tohoto medailonku se váš záznam propíše i na Mapy.cz.

V některých oborech je běžné, že lidé hledají na mapě (například restaurace) a nebo v katalogu podle kategorie. Také budete moct sbírat hodnocení a recenze od zákazníků. Placeným záznamem pak můžete ovlivnit umístění na předních příčkách katalogu a více informací v medailonku. Podobně to funguje na Google. Registrace do služby Busines Google je bezplatná a mimo výpisu informací o vás (když vás někdo bude jmenovitě hledat) se váš záznam vypíše na viditelném místě vedle výsledků a také se propíše na Google mapy. I zde lze spustit jednoduše reklama a zviditelnit tak svůj firemní záznam.

O tyhle profily byste pak měli svědomitě pečovat, udržovat je aktuální a cíleně sbírat hodnocení. A je to také nejjednodušší forma placené propagace. Z medailonku si vše jednoduše naklikáte a pomocí platební karty si určíte rozpočet a délku trvání propagace.

Sociální sítě

Okrajově – a spíš pro úplnost také zmíním sociální sítě. Zejména Facebook. Hodí se, chcete-li snadno a průběžně sdílet informace ze svého podnikání. A je-li tam vaše cílová skupina zákazníků aktivní. Založit si jej byste měli zvládnout také hravě. Na Facebooku si (pokud nemáte) vytvoříte osobní profil pod svým jménem a pomocí něj pak založíte firemní facebookovou stránku. Nedělejte osobní profil své firmě. K tomu je určena právě ta Facebook stránka.

Například u nás ve městě někdo kdysi založil osobní profil pro městské kino. Kdo tedy chtěl vědět, co se bude hrát v kině, musel si profil kina přidat do přátel. A sdílet tak s provozovatelem kina své soukromé příspěvky. Dlouho trvalo, než to přepnuli na firemní stránku. Ta lze jen sledovat a navíc umožňuje na rozdíl od osobního profilu propagaci příspěvků a spouštění reklam. Teď nově je možnost přepnout si osobní profil i do autorského módu, což je něco mezi. Vhodné řešení například pro freelancery nebo tvůrce vystupující pod svým jménem. Tam jsou k dispozici navíc různé statistiky, ale pokud vím, propagovat tam příspěvky nelze.

Webová prezentace s přehlednou nabídkou

Umím si představit mnoho situací, ve kterých není nezbytně nutné nechat si dělat web od profesionála. Pokud naše kadeřnice nebo automechanik z úvodu neočekávají od stránek nic víc, než že tam umístí krátké povídání o sobě, nabídku služeb, pár fotek, ceník a kontakty, při troše šikovnosti a vůle si takové jednoduché stránky mohou vytvořit sami a úplně v pohodě jim mohou společně s firemními záznamy a třeba tím Facebookem sloužit.

Například pomocí nástroje Webnode si lze poměrně pohodlně takové stránky vytvořit a spustit. A to hned na vlastní adrese. Díky nabídce šablon si stránky můžete přizpůsobit i esteticky. Zapněte selský rozum a fakticky popište, co nabízíte a co děláte. Popište, kde vás najdou a použijte v obsahu vlastní fotky. Všichni máme v telefonu lepší fotoaparát, než jaké byly před pár lety ty nejlepší zrcadlovky. Hlavně nikoho nekopírujte a napište si vlastní texty. Protože je velká šance, že bude minimálně polovina lidí na stránky koukat přes mobil, vyzkoušejte si pořádně, jak se tam zobrazují. A pohledejte si legislativní náležitosti, které mají být na webu uvedeny – jako například informace o zpracování osobních údajů, fakturační údaje apod.

Jako základ je to v pohodě, minimálně pro snadný začátek máte po starostech. Navíc je vše hezky česky.

Reklamy a základní propagace

Všichni asi tak nějak tuší, že se na internetu dá pracovat s placenou reklamou. A že se pomocí ní dají dostat informace k více lidem. Jaké jsou tedy ty nejsnadnější kroky, jak si reklamu spustit? Hned zmíním, že online reklama může být hodně náročná, analytická činnost, ze které vám půjde hlava kolem. Ne nadarmo se někteří profesionálové specializují jen na ni. Ale základní propagaci si věřím jde spustit i svépomocí.

První možnost jsem nakousnul hned v prvním bodě u firemních zápisů na Seznamu a na Google. Tam si lze hned v administraci zápisu snadno naklikat částku a formu reklamy. Platit ji budete (jako i další možnosti) platební kartou. Už tahle reklama může zafungovat. Buď vám přivede lidi na stránky nebo se zviditelníte a budou vás kontaktovat jinak – třeba telefonem, emailem nebo rovnou přijdou. Platí se to většinou na počet dní.

Další základní formou reklamy je zobrazení placené textové reklamy ve výsledcích vyhledávání. Možná jste si všimli, že první výsledky na Google nebo na Seznamu jsou sponzorované. Tedy zaplacené. To se dělá pomocí nástroje Sklik pro Seznam a Google Ads pro Google. Když bych to měl zjednodušeně popsat, tak si zvolíte, co mají hledat lidé, kterým chcete ukázat svou reklamu. Například naši kadeřnici budou zajímat hledání spojené se slovy jako kadeřnictví, holič a město, ve kterém začíná podnikat. Napíše titulek a krátký popisek reklamy a přidá odkaz, kam se mají lidé z reklamy prokliknout. Pravděpodobně na její web. Účtovat se bude tato reklama podle počtu kliknutí lidí. Každé kliknutí (ať už povede k objednávce nebo ne) se platí. A každé hledané slovo je jinak drahé. Proto je vhodné si nastavit nějaké omezení částky, kterou chceme do reklamy investovat.

Další jednoduchý a funkční způsob reklamy, je placená propagace na Facebooku. Buď propagujete napsaný příspěvek, kde si jen vyberete za kolik peněz na jak dlouhou dobu chcete příspěvek propagovat a upřesníte typ lidí, jakým se má zobrazit a nebo si v nástroji Meta Business Suite vytvoříte podobnou reklamu jako na Skliku či Adwords – jen tedy navíc s fotkou – a opět si vyberete publikum, investovanou částku a délku trvání reklamy. Navíc si můžete vybrat, jestli chcete reklamu pouštět na Facebooku, Instagramu nebo v Messengeru. Nebo všude.

Rozdíl mezi těmito třemi základními způsoby reklamy je ten, že propagované firemní profily se dostanou k lidem, kteří už hledají někoho, jako jste vy. Jen se jim více podsunete. 

Textové reklamy ve vyhledávačích se dostanou k lidem, kteří hledají daná témata. Úspěšnost pak závisí hodně na kvalitě nastavení cílení a míře konkurence. Protože pokud na stejná slova chce mít reklamu více lidí, funguje to jako aukce. Kdo dá víc, je vepředu. A aby toho nebylo málo, vyhodnocuje se při zobrazování také kvalita reklamy a ochota lidí na ni klikat. Ty slabší se zobrazí na horších místech.

A nakonec reklama na Facebooku – tady reklamu pouštíte lidem na základě jejich charakteristiky. Tedy ani v danou chvíli nemusí mít zájem o vaši službu. Snažíte se je zaujmout sdělením a obrázkem u reklamy tak, aby na ni klikli. Tedy náš automechanik může cílit na dospělé muže ve svém okolí, kteří mají rádi motorismus. A bude doufat, že je zaujme jeho akce na sezonní kontrolu vozidla.

U reklam platí, že je potřeba si otestovat, co vám bude fungovat a to pak používat. Každému funguje jiná platforma. 

Statistiky a analytika

Tímhle oslím můstkem jsem se dostal k další oblasti, kterou byste alespoň minimálně měli pokrýt. Analytika. Je dobré, mít informace o tom, co se vám na webu děje. Většina lidí, se kterými jsem kdy o online marketingu mluvil věděla, že jde nějak zjistit, kolik lidí navštěvuje jejich web. Tady zmíním dva základní nástroje, které byste měli mít. A oba jsou zdarma.

Jsou od Googlu a jmenují se Google Analytics a Google Search Console. Analytics slouží k měření návštěvnosti – zobrazování statistik o tom, kolik lidí přišlo na vaše stránky, co tam dělali, jak dlouho tam byli a odkud na web přišli. Druhá služba – Search Console pak slouží k tomu, abyste pomohli Googlu lépe a rychleji stránky zařadit do vyhledávání a když by s nima byl nějaký problém, tam se jej dozvíte.

Založení těchto služeb už může být pro někoho trošku náročnější, ale na všechno existují zpracované návody v písemné formě i jako video. Navíc třeba zmiňovaný nástroj pro tvorbu stránek Webnode to má pěkně popsané přímo ve vlastním návodu.

Pomocí Analytics se pak dá změřit, kolik lidí přišlo z reklam a jak se chovali. Nebo pod jakými vyhledávacími frázemi vás objevili ve vyhledávačích.

Opět to je silný nástroj, který toho umí hodně a pro složitější vyhodnocování a nastavování jsou tu zase specialisté. V začátcích si to alespoň založte a začněte sbírat data. Třeba s nimi budete chtít později pracovat, tak ať je máte.

Zákazníkům k dispozici

Mnoho lidí opouští web, když hned nenajdou, co hledají. A vás třeba ani nenapadne, že byste to tam měli mít. Proto je vhodné, když mají návštěvníci k dispozici rychlou možnost, jak se zeptat. K tomu slouží zákaznický chat. Takové to plovoucí okýnko, kam můžete napsat dotaz. Možná vás občas otravují, když vám začnou nevyžádaně nabízet konverzaci a tak byste je hned pro svůj web zavrhli. Nebojte se toho. Je to jak s prodavačkou v obchodě. Pokud tam bude někde stát, usmívat se a bude připravena vám odpovědět na dotaz, budete rádi. Pokud bude krok za vámi a nenechá vás v klidu nakupovat a bude vám i proti vaši vůli pořád něco nabízet nebo na vás mluvit, budete naštvaní a odejdete jinam.

Vyplatí se to alespoň vyzkoušet. Existuje šikovný český nástroj SmartSupp, který si můžete i bezplatně nasadit na stránky a ještě ho propojit s Messengerem, pokud máte Facebook i třeba s emailem. Získáte tak jedno místo, odkud obsloužíte veškerou zákaznickou konverzaci. Z vašeho pohledu to pak funguje tak, že si stáhnete do mobilu aplikaci SmartSupp, kam se přihlásíte účtem, který jste si vytvořili. Když vám pak na webu nebo na Facebooku napíše, v mobilu vám to cinkne jako příchozí zpráva a můžete tak obratem odpovědět. Nebo pokud sedíte u počítače, lze komunikovat přes webové rozhraní. Uvidíte také, z jaké stránky vašeho webu vám daný člověk píše i třeba v jakém městě je a jestli kouká přes mobil, tablet nebo počítač.

Zajímavou součástí SmartSuppu je také možnost nahrávat si videozáznamy návštěvníků procházejících web. Můžete si tak pustit v reálné rychlosti záznam jejich návštěvy, kde uvidíte jak jezdili myší, jak skrolovali, na co klikali…prostě jako byste jim koukali do mobilu nebo do počítače. Tuto službu lze také mít samostatně bez chatu pod názvem SmartLook.

Můžete tak být blíže svým zákazníkům a rychle jim odpovídat na dotazy, aktivně dále rozvíjet obchod a sledovat, jak se na vašem webu chovají. Za mně to jsou minimálně v začátcích velmi užitečné informace.

Estetika a grafika svépomocí

A jako poslední – když chcete, aby to všechno trochu vypadalo, je tu Canva. Online nástroj, ve kterém si i laik zvládne udělat pěkný banner, grafiku na sociální sítě nebo inzerát k tisku. Jasně – grafikovi se to nevyrovná, ale díky velkému množství předpřipravených šablon si můžete vybrat jak by se vám to líbilo a to si přizpůsobit. Nemusíte složitě hledat rozměry obrázků pro příspěvky na Facebook či Instagram – všechno vám to poradí. Upravit texty, nahrát vlastní fotku a upravit fonty i barvy. Vše je česky a lze ji používat v jednodušší verzi i zdarma. Navíc má zajímavou funkcionalitu – plánování obsahu na sociální sítě. Funguje to tak, že si Canvu propojíte třeba s Facebookem, vytvoříte si obrázek a ten naplánujete v kalendáři v Canvě ke zveřejnění i s textem příspěvku. V daný čas se pak publikuje automaticky. Můžete si tak připravit obsah na nějakou dobu dopředu. Vše je velmi srozumitelné a intuitivní. Můžete tvořit v internetovém prohlížeči na počítači nebo v appce na tabletu či telefonu.

Coby grafik jsem k Canvě byl hodně skeptický a nebral jsem ji vážně. Ale musel jsem to dost přehodnotit. Je dobrá a pro základní jednoduchou grafiku super.  

A je to. Tohle byly základní nástroje v rámci těchto prvních sedmi kroků, které je vhodné udělat při vstupu na internet v rámci začátků svého podnikání. V základu se to dá zvládnout s trochou googlení svépomocí. Pokud nutně nepotřebujete výkonnostní web hned od startu, můžete se chvíli věnovat své práci a sbírat si podněty a informace z toho, jak vám tenhle základ zafungoval. Buď na něm pak můžete průběžně dále pracovat – rozvíjet web, ladit si reklamy a být aktivní na sociálních sítích. Třeba můžete i některou část později zkusit delegovat profesionálovi na volné noze nebo agentuře. Budete už mít nějaké povědomí o tom, s čím potřebujete pomoct a jak se chová vaše publikum. Snadněji se i sami zorientujete v nabídce služeb a jen tak vás někdo nenachytá.

💡 Pokud byste chtěli dostávat pravidelné tipy a rady o tom, jak začít s online marketingem svépomocí, přihlaste se k jejich odběru na stránkách www.samsobemarketerem.cz. Jednou za dva týdny vám pošlu email s praktickými tipy, které budete schopni sami hned aplikovat do praxe.

🎧 Tento článek si můžete také poslechnout v audioverzi

Chcete dostávat pravidelné tipy a rady, jak začít s online marketingem svépomocí?

Pro nadšence, kteří se pouští (nebo chtějí pustit) do vlastního podnikání a chtějí také proniknout do základů online marketingu jsem připravil projekt Sám sobě marketérem.

📨 Jednou za dva týdny posílám e-mail s praktickými tipy, které budete schopni sami hned aplikovat do praxe.

Více na www.samsobemarketerem.cz

Kdykoliv máte možnost se z odběru odhlásit.