Správa firemní on-line propagace? Jednoduše!

27. 5. 2015 | Jak na marketing

Internet je lemován dlouhou řadou pomníčků v podobě osamocených aktualit na firemních stránkách, které hlásají s pětiletým zpožděním slavnostní spuštění nových stránek. Od té doby se totiž nikdo nedostal k tomu uveřejnit sebemenší novinku. Být na internetu, to není jen nechat si udělat web. Tím práce nekončí. Je nutné se o své on-line aktivity průběžně starat a smysluplně je rozvíjet.

Podobné je to s profily na sociálních sítích – uvítací hláška, několik málo fanoušků a pár léta nezodpovězených dotazů od zákazníků. Absenci (nebo vyčerpání) vlastního obsahu také lidé často na sociálních sítích řeší sdílením odkazů na zpravodajské servery – pak je to smutná podívaná na hromadu odkazů na Novinky a iDnes – pochopitelně bez reakce jejich fanoušků – zbyli-li nějací. Ostuda.

Co s tím když to není v pořádku?

  1. Smazat. Nejste psavec? Nemáte na to čas? Nechcete (nebo nemáte komu) správu obsahu svěřit dál? Tak smažte na svých stránkách prázdnou sekci “Aktuality”, smažte firemní stránku na Facebooku a nedělejte to. A nebude ostuda. Není to nutnost – svět se nezboří a nikdo si na Vás nebude ukazovat prstem. Texty na web volte nadčasové, pro detailní informace odkažte zákazníky na osobní kontakt a je to.
  2. Delegovat. Pokud ale jen nemáte čas, existují odborníci, kteří se o vaši firemní on-line propagaci (aktuality na web, blog, sociální sítě, newslettery…) postarají. Vy jen budete dohlížet a konzultovat s nimi. O zbytek se postarají za vás.
  3. Promýšet. No a pokud vás to baví a máte na to čas, přináším několik postřehů na to, jak si ulehčit práci a spravovat on-line propagaci efektivněji. A vezmeme to pěkně od začátku.

Komunikační strategie

K cíli dojdete jen tehdy, když víte, kam jdete. Začneme tedy komunikační strategií. Nemusí to být sáhodlouhý odborný elaborát. Měla by především jasně, stručně a pochopitelně shrnout následující body:

  • proč to děláte – jaký je cíl vaší on-line propagace
  • pro koho to děláte – jaká je vaše cílová skupina
  • co chcete aby dělali – jaká mají být klíčová sdělení a reakce zákazníků
  • jak chcete působit
  • čím to děláte – jaké on-line nástroje využijete (webové stránky, blog, sociální sítě, newslettery…)
  • kdy to budete dělat – plán / kalendář (viz níže)
  • jak poznáte že se to daří – způsoby vyhodnocování
  • případně další body (rozpočet, zodpovědnost…)

Možná jste o tom dodnes nepřemýšleli a příspěvky či články zveřejňovali pocitově a náhodně. Co zkusit tomu všemu dát nějaký řád a smysl? Ať své zákazníky a příznivce oslovíte co nejlépe, stylem který jim je blízký a zároveň si s nimi vytvoříte užší vztah pravidelnou komunikací.

Kalendář on-line aktivit

Když máme vytvořenou komunikační strategii, je na čase se podívat na plánování. Kolik času chcete psaní a správě věnovat? Najdete si čas jednou týdně? Jednou za čtrnáct dní? Jednou měsíčně? Tak jako tak je vhodné se připravit lehce dopředu a nachystat si osnovu pro jednotlivé komunikační kanály. Nezapomenete tak na žádný z nich a vzájemně se budou efektivně doplňovat. Je to také místo, kam si můžete průběžně poznamenávat myšlenky nebo nápady na další zajímavé příspěvky nebo články. To oceníte ve chvílích, kdy přijde tvůrčí krize nebo okurková sezona.

Co by měl takový publikační kalendář obsahovat?

  • kdy co kam vyvěsit = plánování komunikační strategie
  • kdo to napíše nebo z jakého je to zdroje = autoři obsahu
  • co to má dělat = informace o prolinkování / CTA (call to action)
  • proč to tam dávat = doplňkové informace k obsahu (např. významný den, výročí, akce…)
  • příprava dalšího obsahu = nápady na články, záložky na zajímavý obsah

Vyzkoušel jsem mnoho různých “to do” listů a úkolovníků, ale ze všeho nejlépe se mi pracuje s prostou excelovou tabulkou. Jeden soubor, jedna firma. Každý řádek je jeden kalendářní den, každý sloupec je jeden komunikační kanál. Na druhém listu je pak odkladiště nápadů a témat připravených ke zpracování. Je to přehledné a snadno se mi v tom orientuje.

Pokud chcete kalendář sdílet s někým dalším, nahrajte jej do Google Docs a kolegové či spolupracovníci k němu budou mít kdykoliv přístup. Existují rovněž speciální placené „on-line marketing plánovače” – ty jsem netestoval, protože mi přišly zbytečně složité a nepřehledné. Také již hotových šablon (nejen) v Excelu lze vygooglit k bezplatnému či zpoplatněnému stažení hodně. Žádná z nich mi nesedla úplně na 100 %, takže jsem si ji nakonec vytvořil sám a používám ji několik měsíců bez nutnosti změn.

Existuje mnoho dalších nástrojů usnadňujících práci s obsahem. Od jednoduchých (pluginy pro automatické publikování příspěvků na WordPressu, časování příspěvků na Facebooku, Twitteru apod.) až po rozsáhlé komplexní systémy. Myslím, že v oblasti drobných podnikatelů, malých a středních firem nejsou tyto velké systémy nezbytností.

Stáhněte si zdarma

Šablonu kalendáře pro plánování on-line aktivit tak jak jej používám já si můžete pro inspiraci stáhnout ve verzi pro Excel nebo pro Numbers.

O jednotlivých komunikačních kanálech, které můžete v on-line marketingu využívat, připravuji další článek. 🙂

Chcete dostávat pravidelné tipy a rady, jak začít s online marketingem svépomocí?

Pro nadšence, kteří se pouští (nebo chtějí pustit) do vlastního podnikání a chtějí také proniknout do základů online marketingu jsem připravil projekt Sám sobě marketérem.

📨 Jednou za dva týdny posílám e-mail s praktickými tipy, které budete schopni sami hned aplikovat do praxe.

Více na www.samsobemarketerem.cz

Kdykoliv máte možnost se z odběru odhlásit.