Šablona DIVI pro WordPress

19. 1. 2023 | WordPress tipy

Při tvorbě stránek na WordPressu se využívají šablony, které definují estetický vzhled a často i rozložení obsahu stránek. Některé šablony jsou k dispozici zdarma, jiné se dají koupit nebo si lze šablonu naprogramovat svépomocí. Než se dostanu k tomu, proč jsem si vybral DIVI, shrnu nejprve jaké šablony jsou vlastně dostupné a jaké mezi nimi jsou rozdíly.

Jaké se dělí šablony pro WordPress?

Šablony dostupné zdarma

Velmi je nedoporučuji používat – jednak bývají plné balastních zpětných odkazů a občas v sobě mají i škodlivý kód, o kterém nemusíte vědět. Navíc jdou velmi těžko přizpůsobit, občas vůbec. Další bolístkou je pak fakt, že se o ně jejich autoři nestarají – nebo nezaručují jejich kompatibilitu s aktuální verzí WordPressu. Bezplatné šablony = velký špatný. Nebrat.

Placené šablony

Placené šablony jsou dostupné většinou na tržištích jako např. Themeforest. Můžete si vybírat z velké nabídky nejrůznějších tématických šablon, z nichž mnoho v sobě má navíc integrované specifické funkce (např. rezervační systémy apod.).

Ovšem i zde je riziko – zcela praktické. Vývojáři stráví přípravou šablony nějaký čas, který chtějí zaplatit. Když se šablona prodává, jsou schopni pokračovat ve vývoji nebo aktualizacích šablony dále. Pokud se jejich očekávání nenaplní, prodej i podporu ukončí. A když dojde k nějaké zásadnější aktualizaci jádra WordPressu, může vám web z ničeho nic díky neaktuálnosti šablony přestat běžet. Už jsem to zažil mnohokrát. A pak máte prostě smůlu, pokud nenajdete programátora, který chybu opraví. Často je i komunikace s podporou dané šablony velmi špatná.

Šablony na míru

Také si můžete nechat naprogramovat šablonu na míru. Ta bude zcela odpovídat vašim představám, ale je to výrazně dražší cesta než nákup hotové šablony. Ani zde se nevyhnete nutným aktualizacím, které si ale budete muset zaplatit u programátora sami. Je to legitimní cesta, jak mít stránky co nejvíce pod kontrolou a nezatracuji ji. Jen pro většinu webů není potřeba tvořit šablonu na míru, ale jde si komfortně vystačit s již hotovou. Případné chybějící funkce pak dořešit naprogramováním pluginu na míru.

No, a pak je tu šablona DIVI. Chytré a dostupné řešení, jak nebýt svázaný daným vzhledem nějaké konkrétní šablony a současně si nemuset nechat programovat šablonu na míru.

Co to je DIVI šablona?

Jedná se o placenou, univerzální šablonu pro WordPress, která v sobě navíc obsahuje integrovaný vizuální editor obsahu – DIVI builder. Díky němu lze snadno tvořit layout obsahu každé stránky, příspěvku…nebo vlastního typu obsahu. Také si lze zcela svobodně vytvořit záhlaví i zápatí podle svých představ.

Šablona DIVI je vyvíjená společností Elegant Themes, která je v tuto chvíli 14 let na trhu a prodala téměř 900 tisíc licencí. To už je slušný rozpočet pro stabilní vývoj, že? Tím, že se rozhodli vytvořit univerzálně použitelnou šablonu nemusí tvůrci řešit popularitu a prodejnost dle oboru. Tím, že se rozhodli prodávat ji sami nepřichází o nemalé marže, které si tržiště z prodeje strhávají. A tak mají více prostředků na vývoj a údržbu.

Osobně s DIVI pracuji od roku 2017 a nepřestávám z ní být nadšený. Navíc její cena je $89/rok nebo $249/napořád – a to pro libovolný počet použití. Vytvořím-li pro vás nový web, může na mou práci kdykoliv navázat někdo další.

Výhody DIVI šablony

  • práce s DIVI builderem je tak snadná, že rovnou pracuji s na tvorbě layoutu obsahu, který pak „jen“ nastyluji
  • je neustále vyvíjena, aktualizována a vylepšována
  • bez nutnosti kódování si lze poskládat obsah zcela podle sebe
  • lze vytvořit téměř jakkoliv vypadající stránky
  • existuje spousta dalších rozšíření a nástaveb, které lze koupit
  • lze využít také přednachystaná rozvržení vzhledu – například dle oboru (restaurace, kadeřnictví apod.)
  • umožňuje mnoho přizpůsobení pro responsivní zobrazení (desktop, tablet, mobil) tak, aby byl obsah perfektní na každém zařízení
  • lze si doprogramovávat spoustu věcí svépomocí i nad rámec
  • je dobře kompatibilní s mnoha dostupnými pluginy (díky jejímu rozšíření a popularitě ji neberou ostatní vývojáři na lehkou váhu)
  • lze si snadno připravit layouty obsahu pro nejrůznější typy obsahu
  • vytvořené a nastylované prvky obsahu si lze ukládat do knihovny pro další použití na webu i jinde (pomocí tzv. DIVI cloudu)
  • je v češtině, nemusíte tak umět anglicky
  • má perfektní dokumentaci a spoustu návodů a tutoriálů jak přímo od tvůrců, tak od nadšenců – včetně těch z česka

Nevýhody DIVI šablony

  • přednastylovaná rozložení mají často spoustu animací nebo nejsou dobře optimalizovaná pro responsivní zobrazení, tedy výstup nemusí být dobrý
  • bez předchozího vysvětlení principů práce s DIVI builderem může pro laika působit práce s ním obtížně a může si leccos rozhodit
  • bez dodatečných cacheovacích pluginů může být načítání stránky pomalé (navíc jednoduchost přidávání mnoha efektů a animací svádí laika k jejich použití bez ohledu na výslednou velikost stránky)
  • v případě změny šablony na jinou může být obtížné přejít, protože naformátovaný a poskládaný obsah nelze snadno překlopit do jiného builderu (ale zde to hodně záleží na tom, jak je web udělaný)

Vítěz poměru cena / výkon

Za mně je DIVI skvělá cesta, jak mohu bez nutnosti programování pro své klienty tvořit nejrůznější weby v jednom osvědčeném prostředí a současně jim dát možnost být na mně nezávislými. Rychle a snadno mohu rovnou začít skládat obsah webu, připravovat layouty, stylovat je a věnuji se rovnou praktické tvorbě a výsledky jdou vidět hned, takže už první vkládání obsahu nám tvoří takový živý wireframe, který si můžeme s klientem proklikat a rovnou si ukázat naživo, jak to bude vypadat a diskutovat nad tím. Nemám ani větší negativní zkušenosti z používání, že by docházelo k nestabilitě nebo problémům. A to jsem webů na DIVI udělal bez nadsázky stovky.

Máte zájem o školení DIVI nebo tvorbu nového webu?

Napište mi e-mail info@janbarborik.cz nebo mi zavolejte na číslo 608 400 855 (8-17 h).

Rád vám pomohu.

Chcete dostávat pravidelné tipy a rady, jak začít s online marketingem svépomocí?

Pro nadšence, kteří se pouští (nebo chtějí pustit) do vlastního podnikání a chtějí také proniknout do základů online marketingu jsem připravil projekt Sám sobě marketérem.

📨 Jednou za dva týdny posílám e-mail s praktickými tipy, které budete schopni sami hned aplikovat do praxe.

Více na www.samsobemarketerem.cz

Kdykoliv máte možnost se z odběru odhlásit.