Je snazší prodávat stávajícím zákazníkům než hledat stále nové

8. 2. 2023 | Jak na marketing, Shoptet tipy

U několika klientů po sobě jsem si všiml toho, že se jejich zboží na e-shopech prodává zákazníkům jen jednou za život. Nebo alespoň jednou za dekádu… Že o každého nového zákazníka musí bojovat znovu a znovu a musí se jej snažit zaujmout a přesvědčit o koupi. A pak ho ztratí. Nemá důvod se k nim vracet, protože nemají nic, co by mu prodali. Prodávají třeba spotřebiče nebo sportovní vybavení, které vydrží mnoho let. 

Zkuste vymyslet produkt pro opakované nákupy

Není to škoda? Nevyplatilo by se popřemýšlet, zda nejde vymyslet nějaký typ produktu, který by si lidé u nich mohli objednávat opakovaně?

Například u e-shopu s kávovarama se nabízí prodej kávy. Kávovar mi vydrží třeba deset let, ale kávu konzumuji průběžně. Získat zákazníka, který si koupí kávovar stojí velké úsilí, které už bychom jinak dále nevyužili.

Získávání nových zákazníků je podle výzkumů průměrně asi 10x dražší než opakovaně prodávat stávajícím zákazníkům. Když to hodně zjednoduším, tak stačí poslat newsletter, a máte hned napřímo oslovené lidi, kteří už s vámi mají zkušenost a váš sortiment je zajímá. Navíc je výrazně snazší něco prodat něco člověku, který už u vás nakoupil.

5 – 20 %

pravděpodobnost,
že prodáte novému zákazníkovi

60 – 70 %

pravděpodobnost,
že prodáte stávajícímu zákazníkovi

Je snazší prodávat stávajícím zákazníkům než hledat nové

Pečujte o své zákazníky i po nákupu

Všímám si, že hodně provozovatelů e-shopů se stávajícími zákazníky nijak aktivně nepracuje, aby u nich znovu nakoupili. Vrcholem je tak často maxmimálně příspěvek na Faceboook, jinak mají pořád puštěné reklamy a snaží se oslovovat nové a nové zákazníky. A to je zbytečně stojí peníze, které mohli investovat jinam. A ve chvíli, kdy už mají v systému nasbírané tisíce kontaktů ležící ladem mi to přijde jako skutečné mrhání potenciálem.

Nemusí to být jen zmíněné posílání newsletterů – dobře zpracovaný věrnostní program a odměny za nakupování také mohou nalákat zákazníky k opakovaným nákupům. Nebo dárky k objednávkám, věrnostní či objemové slevy – to všechno může být levnější, než hledání nových zákazníků. Jasně, bez těch nových se neobejdete. Ale čím více lidem prodáte, tím více jich můžete oslovovat. Čím více jich oslovíte, tím více jich může nakoupit. A časem to může být už celkem významný objem.

Nejjednodušší je myslet na to hned od začátku

Když pomáhám s tvorbou nového e-shopu, kladu lidem na srdce, ať od začátku přemýšlí nad možnostmi, jak se svými zákazníky dále pracovat. Je to běh na dlouhou trať, ale vyplatí se. Spokojení a vracející se zákazníci jsou radost.

Máte k marketingu více otázek nebo chcete pomoci s nastavením marketingu pro svůj projekt?

Ozvěte se mi.

Share This