Je lepší WooCommerce nebo Shoptet?

27. 1. 2022Shoptet tipy, WordPress tipy

Často se na mě lidé obrací s otázkou, které e-shopové řešení je lepší. Zda jim doporučím WooCommerce nebo Shoptet. Jak asi tušíte, každý systém je vhodný pro něco jiného. Rozhodl jsem se tedy sepsat zde krátké základní srovnání.

WooCommerce – e-shop na WordPressu

Pokud již máme postavený web pomocí WordPressu a chceme na něm uživatelům umožnit nákup, nabízí se možnost využít plugin WooCommerce. Díky němu lze velmi rychle zprovoznit jednoduchý e-shop.

Ten v základu umí pracovat s produkty (reálnými i virtuálními – např. e-booky), třídit je do kategorií, evidovat sklady, nabízet slevy, zobrazovat štítky apod. Uživatelům lze nabídnout možnost nákupu bez registrace i s vytvořením účtu. Celý proces objednávky je poměrně intuitivní jak ze strany zákazníka, tak ze strany administrátora. Lze tam v základu nastavit i jednoduché zpoplatnění dopravy i platební metody. Má také pěkně zpracovanou základní analytiku – přehledy prodejů a objednávek. Navíc se prodejní sekce díky implementaci přímo do WordPressu stává součastí webu a nebudujeme novou aplikaci, ale jen rozšíříme stávající stránky. Při použití vhodných šablon (např. DIVI) lze pohodlně nadesignovat layout vzhledu výpisu kategorií nebo detailu produktu.

Pro WooCommerce se nabízí mnoho oficiálních či neoficiálních rozšířenídoplňků, které jej umožňují naohýbat skutečně libovolně pro jakékoliv použití a udělat z něj například půjčovnu nářadí nebo e-shop s online objednáváním potisku triček na míru.

Až sem tedy samé klady. Nyní přichází „ale“. Z podstaty věci je jak WordPress tak WooCommerce produktem globálním a má ambice sloužit lidem po celém světě – bez ohledu na legislativu, jazyk, obvyklé způsoby dopravy nebo platební možnosti. A zde je kámen úrazu. K provozování běžného elektronického obchodu totiž potřebujeme většinou také následující věci, které WooCommerce v základu neumí: vystavovat faktury, stupňovat cenu dopravy podle hodnoty objednávky nebo její váhy. Dále celkem citelně chybí možnost úpravy znění a vzhledu odchozích e-mailů. Z dalších věcí mě napadá napojení na EET, platba na dobírku, účetní systémy nebo na zbožové vyhledávače (Heureka, Zboží apod.). Tyto funkcionality je potřeba zařídit pomocí dalších pluginů – ať bezplatně dostupných nebo placených. Všechny je pak potřeba průběžně aktualizovat a doufat, že se jim vývojáři budou věnovat i v budoucnu a nezestárnou tak oproti novějším verzím WooCommerce. Kvalitní placené pluginy se již většinou prodávají na bázi ročního předplatného (je nutné je stále udržovat aktuální), takže je potřeba počítat i s pravidelnými platbami, jinak hrozí bezpečnostní riziko nebo omezení funkčnosti. Zde je vhodné zmínit, že o zabezpečení, zálohování, dostupnost a řešení případných problémů s WooCommerce se musí postarat provozovatel sám (ideálně to zajišťuje dodavatel webu).

Osobně využívám WooCommerce v případech, kdy je potřeba produkty atraktivněji odprezentovat a vytvořit více designových obsahových stránek okolo (se spoustou obrázků, videí, formátovaných textů…). Dále tam, kde je nutné zobrazení nebo nákupní proces (či nějaká jeho pravidla) hodně naohýbat oproti běžným zvyklostem – což většinou pomocí dostupných nebo doprogramovaných pluginů není problém. Může to být tedy levná alternativa řešení e-shopu na míru.

Výhody WooCommerce:

  • je zdarma
  • snadná implementace do stávajícího webu na WordPressu
  • existuje spousta bezplatných užitečných rozšíření
  • možnost doprogramování vlastních funkcionalit programátorem na zakázku
  • přehledná administrace a jednoduchá práce s ní
  • flexibilita použití k různému způsobu prodeje
  • česká lokalizace
  • mnoho dostupných tutoriálů a návodů na internetu, dobrá dokumentace

Slabiny WooCommerce:

  • absence vystavování faktur v základu
  • absence nastavení cen dopravy podle hodnoty objednávky či možnost platby dobírkou jen s externím pluginem
  • minimální možnost konfigurace znění odchozích e-mailů
  • nutno hlídat všechny legislativní povinnosti (např. EET, cookies apod.) které je mnohdy nutné zajistit pomocí externích pluginů
  • lokální specifika je taktéž nutné řešit dodatečnými pluginy (např. Zásilkovna, platební brány, napojení na zbožáky apod.)
  • o zálohování, zabezpečení, aktualizace a správu je potřeba se postarat svépomocí (nebo zadat odborníkovi)

E-shop na Shoptetu

Pokud mám stavět klasický e-shop od začátku jako samostatný projekt, je pro mě Shoptet první volba. Na začátku bych chtěl zdůraznit, že se jedná o „krabicové řešení“ – tedy pronájem systému s určitými vlastnostmi a omezeními. Setkal jsem se však jen s minimem projektů, které byly tak specifické, že bylo nutno je řešit programováním na míru. Svou jednoduchostí, přehledností, funkčností a výborným technickým i helpdesk zázemím zdaleka vyčnívá ze všech dostupných českých platforem.

Oproti WooCommerce se jedná o systém vyvinutý a lokalizovaný plně pro český trh – v základu tedy splňuje všechny právní náležitosti a je připraven pro využití místních způsobů dopravy a plateb. I v bezplatné verzi (omezené na 10 produktů) nabízí fakturaci, dobré nastavení dopravy a plateb a možnost si přizpůsobit znění odchozích e-mailů. To jsou věci, které u WooCommerce v základu silně postrádám. e-shop je vytvořen na „pár kliků“ a lze jej velmi rychle zprovoznit. Tím, že se jedná o řešení pronajímané pak za bezproblémový chod, zálohování a vůbec technickou kondici systému ručí dodavatel. Provozovatel e-shopu se (po nastavení a úpravách) stará skutečně jen o prodej a editaci produktů. Shoptet je připraven tak, aby bylo možné na něm vyrůst z malého obchůdku v obří shop s desítkami tisíc produktů, masivní návštěvností a velkým obratem. Snadno lze nastavit uživatelská práva pro více správců e-shopu s různými rolemi (skladník, účetní, majitel apod.).

Velkou výhodu vidím také v tom, že Shoptet nabízí vše, co je k prodeji potřeba v jednom systému – skladové hospodářství, on-line prodej, různé ceníky, zákaznické skupiny, multiměnovost, vystavování a evidenci daňových dokladů, CRM nebo prodej přes pokladnu (například v kamenné prodejně či na trzích). Lze se tedy v jednodušších případech obejít bez dalších účetních a skladových systémů.

Je to ale systém uzavřený, tedy z administrace lze mimo systémová nastavení ovlivnit ve srovnání s WooCommerce jen málo věcí. Dostupné funkcionality se řídí aktivním tarifem, vzhled pak definuje vybraná šablona kterých je nyní „pouze“ 10. Pro funkcionality nad rámec tarifů lze sáhnout k placeným doplňkům vyvinutým ověřenými partnery Shoptetu. Výběr je skutečně velký a většina obvyklého (napojení na nejrůznější systémy a marketingové rozšíření) je tam již zpracovaná. Shoptet je primárně určený pro Českou republiku, ale díky multiměnovosti a doplňku Cizí jazyky lze pomocí něj prodávat také do zahraničí. Jiné vlastní funkcionality se do Shoptetu dostávají jen velmi obtížně – pro tyto případy ze zkušeností už pak téměř vždy zbývá jen cesta vlastního řešení e-shopu na míru nebo ohýbání např. PrestaShopu apod. Nabídka šablon vzhledu by se mohla také zdát omezená, ale na bázi základního wireframu jsou si v současnosti stejně většinou e-shopy velmi podobné (až identické). Šablony se liší zejména podle použití – na větší e-shopy s košatější strukturou a na ty menší. Vybranou šablonu pak zvládne zkušený Shoptet partner naohýbat a dostylovat tak, aby vznikl originální vzhled – původní šabloně ne tak evidentně podobný. Dá se také koupit několik takto silně naohýbaných šablon i od partnerů. Celkově ale jde vzhled pěkně ovlivnit poskládáním prvků na stránce (bannery, kategorie, benefity, poskládání zápatí, postranní panel apod.). Funkcionalit nabízí Shoptet tolik (nebo je lze prostřednictvím doplňků nasadit), že se spokojím s ujištěním, že vše potřebné pro prodej na internetu Shoptet umí a zvládne. V případě problémů je zde pak ochotná podpora na helpdesku a velká komunita sdílných uživatelů na Facebooku.

Abych jen nechválil, slabinu má Shoptet zejména v práci s obsahovými stránkami a publikováním článků. Hlavní pozornost se (pochopitelně) upírá k rozvoji produktové a prodejní části webu a stranou pozornosti tak zůstává potřeba zpracovat hezky obsahové stránky. Shoptet má jen velice jednoduchý textový editor a omezené možnosti vkládání obrázků a fotogalerií do textu. Postrádám třeba možnost bez nutnosti programování tvořit responsivní sloupce obsahu vedle sebe, vytvářet podbarvené sekce, chybí mi možnost tvorby vlastních kontaktních formulářů apod. Něco z toho lze udělat programátorsky, ale pro uživatele se tím zavírá možnost takto naformátovaný obsah snadno editovat.

Pro mě je Shoptet jasná volba při tvorbě běžného internetového obchodu, sám jej aktivně používám a jsem hrdým Shoptet Partnerem.

Výhody Shoptetu:

  • spolehlivé řešení pro většinu běžných e-shopů
  • velmi rychle lze kvalitně postavit malý i větší e-shop
  • dobře zpracovaný proces objednávky – jak ze strany zákazníka, tak z pohledu administrátora
  • k dispozici je množství doplňků a rozšíření
  • lokalizace zejména pro český trh (tedy hlavně, ale nejen)
  • jednoduchá administrace a intuitivní obsluha obchodu
  • možnost napojení na automatizace a další systémy či služby
  • ochotná zákaznická podpora, bohatá dokumentace v češtině, komunita na Facebooku

Slabiny Shoptetu:

  • uzavřené, pronajímané řešení
  • použití více doplňků může částku měsíčního pronájmu výrazně navýšit
  • (téměř) nelze doprogramovávat vlastní funkcionality
  • vzhled lze ovlivnit jen ohýbáním základních šablon
  • slabá práce s obsahovými stránkami, nelze vytvořit např. ani vlastní kontaktní formulář

Závěrečné shrnutí

Z výše popsaného je patrné, že by bylo chybné srovnávat WooCommerce a Shoptet co je „lepší“ nebo „horší“. Záleží na konkrétním použití, po kterém z řešení je vhodnější sáhnout.

Mám-li to stručně shrnout, pokud tvořím designové stránky s prodejem menšího množství produktů a je potřeba hodně pracovat s layoutem a rozvržením stránek, sáhnu po WooCommerce. Pokud potřebuji atypickou funkcionalitu kterou mi nenabízí Shoptet (a stále se jedná o menší e-shop), pracuji s WooCommerce. Ve všech ostatních případech, kdy mám připravit funkční a spolehlivý e-shop pak využívám Shoptet.

Nejste si jistí, kterou platformu vybrat? Ozvěte se mi.

Jmenuji se Jan Barbořík a jsem marketér s duší grafika.

Tvořím weby na WordPressu a e-shopy na Shoptetu.

Mám více než šestnáctileté zkušenosti s tvorbou webových stránek na světově nejrozšířenějším systému WordPress, který také školím. Druhou mou specializací je tvorba e-shopů na Shoptetu a školení práce s ním. Nejsem teoretik, vše aplikuji také na vlastní úspěšné projekty.

WordPress • Shoptet • Marketing

Share This