Jak používám myšlenkové mapy

31. 5. 2014Jak na marketing, Shoptet tipy, WordPress tipy

Delší čas jsem ignoroval pochvalné články o myšlenkových mapách – nevěděl jsem, co si pod tím termínem představit a některé jejich příliš kreativní ztvárnění mne spíše odradily od dalšího pátrání po tom o co vlastně jde. No a jak to bývá, oklikou jsem se k nim dostal, vyzkoušel si práci s nimi a začal je používat. A velmi se mi osvědčily. Nechci psát další z článků popisujících co to myšlenkové mapy jsou, ale popsat, jak s nimi pracuji já z pohledu grafiky a marketingu a v čem pro mně spočívá jejich kouzlo.

Myšlenkové mapy a webdesign

Vlastní tvorbě internetových stránek nebo e-shopu předchází důkladné promyšlení jejich struktury, obsahu a funkcionalit. Dříve jsem si dělal před začátkem pracá na stránkách poznámky ve Wordu či Excelu, ale ve finále se mi s nimi nepracovalo moc dobře. Zjistil jsem, že je mnohem jednodušší, rychlejší a názornější si strukturu a funkcionality webu zpracovat ve formě myšlenkových map. Usnadní to přemýšlení nejen mě, ale také se to lépe prezentuje klientovi. Navíc jednoduchý způsob přesunu jednotlivých položek a změny struktury se přímo nabízí pro brainstorming.

Myšlenkové mapy a marketing

I pro marketing se mi osvědčilo používání myšlenkových map. Mám na mysli především tvorbu marketingové strategie, komunikační strategie a plánování kampaní. Díky strukturování a víceúrovňovému členění je vše přehledné, velmi dobře se nad takovými návrhy diskutuje a rozpracovávají se dále. Při prezentaci lze mj. pěkně ukázat provázanost jednotlivých prvků. Návrhy nemusí být jen čistě schématické, ale dají se zpracovat velmi podrobně od použitých komunikačních kanálů, konkrétních aktivit až po vyhodnocovací metriky.

Myšlenkové mapy a plánování

Při plánování obecně zvažujeme veškeré situace a možnosti které můžou nastat a plánujeme cestu k cíli krok za krokem. I zde mne nenapadá názornější prostředek pro vymýšlení. Mám vyzkoušeno například plánování činností nutných při tvorbě nového projektu, plánování personálního obsazení, dělení aktivit mezi lidi, zpracování změny firemní struktury apod.

Nástroje na tvorbu myšlenkových map

  • se seznamem dostupných nástrojů si už dali práci jiní lidé – Mashable: Mind mapping tools (anglicky)
  • já používám:
    • www.xmind.net – s XMind se mi pracuje nejlépe, nabízí velké množstvý druhů exportů hotových map a také zajímavé možnosti sdílení map.
    • a samozřejmě papír a tužku

Články o myšlenkových mapách

Jmenuji se Jan Barbořík a jsem marketér s duší grafika.

Specializuji se na marketing pro živnostníky, malé a střední firmy.

Mám dvanáctileté zkušenosti s tvorbou webových stránek na světově nejrozšířenějším systému WordPress, který také školím.

Druhou mou specializací je tvorba e-shopů na Shoptetu a školení práce s ním.

Grafikou a marketingem se živím od roku 2006. Navrhuji a pomáhám realizovat marketingové strategie pro živnostníky, malé a střední firmy. 

Nejsem teoretik, vše aplikuji také na vlastní úspěšné projekty.

WordPress • Shoptet • Marketing

Share This