Co vše je potřeba nastavit na Shoptetu před spuštěním?

22. 3. 2020Shoptet tipy

Často se mi stává, že jsou klienti zpočátku vystrašení, kolik je toho na Shoptetu potřeba nastavit, než mohou začít prodávat. Opravdu je dost věcí, které je potřeba před spuštěním udělat. Cílem není vás vyděsit hromadou úkolů, ale inspirovat k úvaze, zda jste na něco z toho nezapomněli.

Příprava kategorií, plnění produktů

Kolem produktů začínají první úvahy. Jaké zboží chceme prodávat? Prodáváme je spíše pomocí informací o nich nebo pomocí fotografií? Jsme schopní připravit atraktivní a funkční popisky a vyzdvihnout v nich přednosti produktů? Zvládneme připravit popisné parametry? Máme související videa nebo soubory, které bychom rádi u produktů zveřejnili? Jedná se o jednoduché produkty nebo o produkty s variantami? Prodávají se po kusech, na váhu či po baleních? Chceme pracovat s označováním novinek, akcí a výprodejů? Má smysl nabízet související produkty?

Jak produkty nejlépe umístit do kategorií, aby se v tom lidé vyznali? Máme připraveny atraktivní a funkční popisky kategorií? Chceme pracovat se žebříčky prodeje? Chceme produkty vkládat ručně nebo máme k dispozici feed např. od dodavatele? Případně nemůžeme si ulehčit jejich vkládání pomocí Excelu? Importujeme produkty z nějakého systému a chceme je s ním synchronizovat?

Ceník

Na první pohled může být nastavování cen produktů snadné. Ale i zde můžou nastat různé situace vyžadující důkladnější nastavení cen. Například pokud máme v plánu pracovat se slevami – dle hodnoty objednávky, sezónní slevy, výprodeje… Nebo pro nás může být zajímavé pracovat s kupony. Některé e-shopy potřebují využívat více ceníků – třeba pro velkoobchodní zákazníky nebo jinak zvýhodněné skupiny zákazníků.

Sem také patří to, zda chceme přímo v Shoptetu sledovat i konkrétní zisk a u produktů budeme nastavovat také naši nákupní cenu.

Sklad

Tento oddíl rozdělím na tři části:

  1. Sklad vůči zákazníkům
    Jaké jsou veřejné skladové stavy? Jak se má e-shop zachovat, pokud je zboží vyprodané? Skrýt jej? Povolit nákup do mínusu? Chceme zveřejnit počty kusů skladem nebo jen informaci máme/nemáme?
  2. Sklad interní
    Chceme pomocí Shoptetu také řešit své skladové hospodářství a dělat inventury jednoho či více skladů?
  3. Synchronizace skladu
    Potřebujeme skladové zásoby propojit a synchronizovat s nějakým naším systémem?

Integrace jiných systémů

Potřebujeme, aby náš e-shop spolupracoval s jinými systémy, které používáme nebo chceme používat? Můžou to být účetní a skladové systémy, napojení na platební bránu, na zbožové vyhledávače, na systémy dopravců nebo různé formy následné automatizace… Nebo zákaznický chat, emailing, sociální sítě… Sem bych také zařadil napojení na marketingové systémy pro vyhodnocování a sledování návštěvnosti a nákupního chování zákazníků.

Doprava a platby

Jakým způsobem budeme objednávky odesílat? Kolik to bude stát a jaká budou pravidla pro výpočet cen dopravy a jejich používání? Nastavení cen a způsobů dopravy podle regionu, hodnoty či hmotnosti objednávek… Pravidla dopravy zdarma, možnost osobního odběru… Jak budeme předávat vybraným dopravcům informace o zásilkách? Automatizace exportu objednávek.

Jakým způsobem chceme přijímat platby? Převodem? Platební bránou? Dobírkou? Chceme si za jednotlivé způsoby plateb něco účtovat?

Možnosti dopravy a plateb by navíc měly být dostupné v podobě obsahové stránky zákazníkům, aby o tom byli dopředu informovaní.

Proces prodeje

Jak má probíhat celý nákupní případ? Je potřeba si projít celou objednávku krok za krokem a nastavit vše potřebné. Asi to bude přehlednější sepsat v odrážkách:

  • zobrazení kontaktních informací v pokladně
  • správné a logické popisky doprav a plateb
  • správné znění jednotlivých informačních e-mailů (Pozor, na to se často zapomíná!)
    – systémové e-maily (poděkování za objednávku apod.)
    – notifikace změn stavů objednávky (a jejich správné a funkční nastavení i pro nás)
    – včetně úpravy defaultního podpisu
  • zaslání potřebných dokumentů a dokladů zákazníkovi
  • případná synchronizace s napojenými systémy

Pro správné nastavení je vhodné si toto sepsat předem a ujasnit si, v jaké fázi chceme zákazníkovi sdělit jaké informace a podle toho pak Shoptet nastavovat a upravovat znění e-mailů.

Legislativa

Nemůžeme pominout nutné legislativní kroky, jako je uvedení Všeobecných obchodních podmínek, informací o dopravě a platbách, informace o odstoupení od smlouvy, reklamacích a reklamačním formuláři, GDPR, cookies, kontaktních údajů… Některé z nich je vhodné poslat zákazníkům e-mailem – to je také potřeba nastavit. A v neposlední řadě správné nastavení fakturačních a kontaktních údajů přímo v Shoptetu – ty se dále propisují například na faktury nebo do kontaktních widgetů.

Vzhled a obsah

Konečně jsem se dostal i k nastavení vzhledu – ten spousta lidí řeší hned jako první věc a na ty “neviditelné” ale mnohem důležitější úkoly zapomínají. Shoptet má několik defaultních šablon, které jdou v omezené míře v administraci přizpůsobit. Každá šablona je určena pro jiný tip e-shopu (jednoproduktový e-shop, obchod s méně kategoriemi nebo hodně obsáhlý e-shop s košatou strukturou). Šablony jdou celkem dost naohýbat pomocí dalšího stylování. To znamená, že se programátorsky přepíší hodnoty například pro fonty, barvy, rozměry jednotlivých prvků…něco se dá posunout, něco skrýt, něco přidat či změnit… Až nedávno přišel Shoptet s možností, jak vytvořit vzhled rovnou podle sebe. Jedná se o “blank šablonu” kde je potřeba všechny prvky, které na e-shopu chceme zobrazovat nastylovat a napozicovat podle sebe. Díky tomu také vznikají k prodeji první zcela externě navržené šablony v Shoptet Doplňcích.

Do nastavení vzhledu také patří tvorba bannerů, úprava zápatí, menu, napojení sociálních sítí… Také budeme určitě vytvářet obsahové stránky s informacemi pro zákazníky, případně publikovat články na blogu.

SEO a vyhledávače (i zbožové)

Na závěr zmíním poslední z důležitých věcí – a tou je optimalizace pro vyhledávače. Všechno, co jsme výše dělali by mělo korespondovat s tím, jak chceme být dohledatelní na internetu. Jedná se zejména o strukturu e-shopu, popisky produktů, popisky kategorií, texty obsahových stránek a články na blogu. Sem také has patří vyhledávače zbožové a jejich správné napojení a používání.

Závěr

Uznávám, že když jsem to sem takhle sepsal, je toho docela dost…ale neděste se, většinu z toho je potřeba nastavit pouze při spuštění e-shopu a dále už se k tomu vrátíte maximálně pokud se něco zásadního změní. Provozování e-shopu je z velké části rutina. Pokud všechno správně nastavíte hned na začátku, budete se moci dále věnovat hlavně prodeji.

Jmenuji se Jan Barbořík a jsem marketér s duší grafika.

Specializuji se na marketing pro živnostníky, malé a střední firmy.

Mám dvanáctileté zkušenosti s tvorbou webových stránek na světově nejrozšířenějším systému WordPress, který také školím.

Druhou mou specializací je tvorba e-shopů na Shoptetu a školení práce s ním.

Grafikou a marketingem se živím od roku 2006. Navrhuji a pomáhám realizovat marketingové strategie pro živnostníky, malé a střední firmy. 

Nejsem teoretik, vše aplikuji také na vlastní úspěšné projekty.

WordPress • Shoptet • Marketing

Share This
Začít chat
Chcete se zeptat?
👋 Dobrý den, máte rychlý dotaz? Sem s ním. Jinak bude snazší si zavolat. 📲 V pracovní dny od 8 do 17 hodin.